Stampertjes praat – november 2023

1 december 2023

Peuteropvang Stampertjes
Wij kijken terug op:
Thema herfst, in al zijn pracht en praal. Op de groep een vindsel tafeltje met kastanjes, takjes, bladeren etc. en zelf een eekhoorn of egeltje konden we vinden. Buiten hebben we het vallen van de boombladeren gevierd. Zie hoe mooi ze naar beneden dwarrelen. Ook met een spatje regen halen wij een frisse neus.
De kabouters hebben we ook onder de aandacht gebracht. Met hun rode puntmutsen en kleine lijfjes. Je kunt ze op allerlei creatieve manieren vormgeven, zelfs met je eigen hand als basis. Wij en de kinderen hebben zichtbaar genoten van de vele verschillende activiteiten. Ook de boekjes niet vergeten en de bijpassende liedjes, die het thema nog meer levendig maakten.

Thema Sinterklaas
De Goedheiligman is weer in het land en wakkert met zijn aanwezigheid van alles aan. Verlangende, nieuwsgierige, verheugende, maar ook verontrustende gezichtjes zien we bij de kinderen. We uitten het in spel door alle aspecten van de festiviteiten op ontspannen wijze aan te bieden. Gezelligheid staat voorop. We zingen de welbekende liedjes en knutselen erop los. Daarnaast praten we ook veel met de kinderen over deze tijd van veel indrukken. ́Heb jij al een piet gezien?De kinderen zijn er vol van en vertellen hetgeen zij hebben beleefd.

Thema Kerst
Na het vertrek van Sinterklaas zullen wij een weekje rust pakken om alles in te laten dalen van de afgelopen weken. Daarna is het tijd voor kerst en zal de groepsruimte hierop worden aangepast. We proberen dit zoveel mogelijk met de kinderen te doen zodat zij zich betrokken voelen bij het proces en de veranderingen niet te overweldigend zijn. Ook bij de kerst horen liedjes en verhalen, maar ook zullen we het feest op creatieve wijze tot uiting laten komen. Plakken, knippen, verven etc, we gaan zelfs een kerststukje maken. En de kinderen kunnen dagelijks een kerstboom versieren. Daarnaast maken wij ook kerstkaarten, die we ook echt op de bus zullen doen om oudere mensen in verpleegtehuizen te verblijden.

Verlengde peuteropvang
Op Maandag, Dinsdag en Donderdag bieden wij verlengde peuteropvang aan tot 14.30. Dit is speciaal voor die kinderen die geen middagslaapje meer genieten en al met een oog richting het basisonderwijs kijken. Tussen 12.30 en 14.30 genieten de kinderen een broodmaaltijd bij ons. Waarna we een activiteit bieden die net wat meer inzoomt op deze leeftijdscategorie.
Heb jij interesse? Aarzel niet en informeer bij de pedagogisch medewerkers of het een optie is voor jouw kind.

Kinderdagverblijf Casa
Uitjes in de herfst/winter
De dagen worden korter en de temperatuur daalt. De regen druppels vallen veelvuldig naar beneden en wellicht transformeren ze op een goed punt in sneeuw. Dit alles weerhoudt ons niet om lekker met de kinderen naar buiten te gaan, in tegendeel. Ieder seizoen willen wij onder de aandacht brengen bij de kinderen. Zoals van ons gewend gaan wij er graag op uit met de kinderen. Met de bolderwagen, kinderwagen en benenwagen gaan wij op pad naar bijvoorbeeld
speeltuinen in de buurt, de kinderboerderij, op donderdag de markt etc. Om zorg te dragen voor een comfortabele rit kleden wij de kinderen warm aan. Wij vragen ouders dan ook kleding aan te trekken of mee te geven die dit mogelijk maakt. Wantjes, sjaals, skipakje, mooie muts, zeer welkom. Graag dergelijke kledingstukken/accessoires voorzien van naam.

Kinderyoga
Met veel plezier bieden wij de kinderen van ons kinderdagverblijf Casa geregeld een yogalesje aan. Onze eigen pedagogisch medewerkers zijn hier zeer vaardig in. Zo nodigen ze de kinderen uit tot een korte en laagdrempelig meditatie om zo de ontspannenheid te verwelkomen. We vragen de kinderen hun ogen te sluiten en te luisteren naar een kort verhaaltje. Het verhaaltje neemt de kinderen mee naar bijvoorbeeld het bos. We visualiseren dan de bomen, het geritsel van de blaadjes, de windvlaag en zo meer. Daarna pakken we onze yoga oefening kaartjes. Hierop staan dieren, aan de hand daarvan nemen we verschillende houdingen aan. Daarnaast is er ook aandacht voor het getoonde dier zelf. Tot slot vragen we de kinderen rustig te gaan liggen, hun ogen te sluiten en een zachte aai van een veertje ontvangen. Alles onder begeleiding van rustgevende muziek.

Sint/Kerst
Bij Casa staat gezelligheid en warmte voorop. Sinterklaas is een feest voor het kind en zodoende geven wij het vorm. We bieden activiteiten aan, maar volgen ook voornamelijk het spel van de kinderen. Deze staat bomvol van alle indrukken die zij buiten ons kinderdagverblijf op doen. Uiteraard zingen we vele liedjes en bakken ook lekkere pepernootjes.

Na het vertrek van de goedheiligman zal de kerst zijn intreden doen. Net als sinterklaas zal dit op een rustige manier worden vormgegeven, wat past bij de behoefte van de kinderen. Onze medewerkers gaan samen een mooie kerstboom uitkiezen, die ze samen met de kinderen zullen optuigen. De week voor de kerst bieden we op 2 dagen een kerstlunch aan de kinderen.

Op zoek naar nieuwe locatie
Ouders zijn een paar maanden geleden geïnformeerd over de uitdaging dat we hoogstwaarschijnlijk op zoek moeten naar een andere huisvesting. Het gaat om een nieuwe plek voor ons kinderdagverblijf. We zijn hier naarstig naar opzoek. Een fijne lichte ruimte op de begane grond van ongeveer 80 m2 met de mogelijkheid om 1 of 2 slaapkamers te creëren. Alle hulp is welkom! Weet jij een geschikte locatie? Neem contact met ons op: info@stichtingkinderopvangstampertjes.nl

Noodplan
Indien we er niet tijdig in slagen een nieuwe ruimte te vinden voor ons kinderdagverblijf zullen we terug vallen op een noodplan. Deze is recent aan de ouders van het kinderdagverblijf gecommuniceerd tijdens een ouderavond.

Buitenschoolseopvang Wispeltuut
Afwezigheid melden
Bij onze bso maken we in regelmaat mee dat kinderen niet zijn afgemeld als wij op het schoolplein staan. Dit betekent dat wij onnodig staan te wachten met een groep kinderen. Het is zeer gewenst dat ouders hun kind tijdig bij ons afmelden. Dit kan door te bellen naar
0642538762, een appje sturen mag uiteraard ook. Meld jouw kind uiterlijk voor 13.00 af. Op woensdag en Vrijdag voor 11.00.

Ophalen van scholen
Dagelijks halen wij kinderen op van verschillende scholen. De Hoeksteen, Juliana Dalton, Juliana Kwartel en de oudste kinderen van de KMS halen wij meestal lopend op van school. De kinderen van de Vondel, KMS kwakertjes en de jongste kinderen van de KMS halen wij op met onze bso auto ́s. Met deveranderingen van school openingstijden is het een flinke puzzel om de kinderen allemaal tijdig op te halen. Gelukkig hebben we de puzzel gelegd en brengen we alle kinderen op veilige wijze naar onze bso. Goed om te weten is dat de kinderen geen fiets mee kunnen nemen vanuit school. Wij zien dit als onveilig.

Zelfstandig naar de bso en of naar huis
Vanaf 8 jaar is het mogelijk om er als ouder voor te kiezen jouw kind in de gelegenheid te stellen zelfstandig naar de bso te komen en/of zelfstandig naar huis te gaan. Ouders dienen hier een formulier voor in te vullen en deze te tekenen, Dit formulier dient ieder jaar te worden vernieuwd. Het formulier is op te vragen bij onze pedagogisch medewerkers op de groep.

Gocab?
Afgelopen zomer hebben wij op proef gebruik gemaakt van 1 Gocab. Dit is ook in de vorige nieuwsbrief gecommuniceerd. Graag delen wij onze ervaring: De Gocab kan voor ons een vervoersmiddel vormen die onze bewegingsvrijheid vergroot. Zo kunnen wij er nog meer op uit gaan met de kinderen voor activiteiten buiten de vestiging. Daarnaast kunnen wij de kinderen, die nu lopend worden opgehaald, bij nat weer droog overbrengen naar onze bso. Wij zien dit als reden om het
aanschaffen van een gocab serieus te overwegen.
Wij vinden het erg belangrijk dat ook ouders zich goed voelen bij het gebruik van een gocab. Daarom inventariseren wij graag de eventuele bezwaren die er mogelijk onder ouders zijn.
Heb jij een bezwaar tegen het aanschaffen van een gocab? Voel je vrij en laat het ons voor 15 December weten door een mail te sturen naar info@stichtingkinderopvangstampertjes.nl
Zie voor meer informatie de volgende link:
(gocabbike.com)

Opzoek naar OC Leden
Wij zijn Sophie  (2 kindjes, waarvan 1 bij Kinderdagverblijf Casa en 1 bij BSO De Wispeltuut) en Justine  (2 kindjes bij de BSO De Wispeltuut), samen vormen wij nu de Oudercommissie.
Wat we doen: samen behartigen wij de belangen van de ouder(s) voor de opvang van de kinderen. Als Oudercommissie hebben wij adviesrecht en kunnen wij zo goed mogelijk de kwaliteit van de opvang in de gaten houden. Er is zo 2 keer per jaar een vergadering waar verschillende punten worden besproken. Daarnaast mogen wij ons ook buigen over een kerstcadeautje voor alle leidsters (van alle vestigingen) 🙂
Wij zijn nu op zoek naar ouders die ons willen vergezellen in deze commissie!
Lijkt dit je wat? Meld je aan via info@stichtingkinderopvangstampertjes.nl.

Uur prijs 2024
Ouders hebben deze maand een mail ontvangen met daarin de nieuwe uur prijzen van 2024:
Kinderdagverblijf: 9,87 euro Peuteropvang: 10,65 euro BSO korte dag: 10, 61 euro BSO lange dag: 9,32 euro
Wat betekent dit voor de factuurbedragen per maand? De totale maand prijzen zijn in jouw persoonlijke ouderpagina te zien.

Goed om te weten is dat er recent nog een verhoging heeft plaats gevonden in de tegemoetkoming kinderopvang toeslag. Het is mogelijk dat deze nog niet zichtbaar is wanneer je de nieuwe uur prijzen gaat doorgeven. Schrik dus niet van het te betalen bedrag, deze kan nog gebaseerd zijn op de oude kinderopvangtoeslag berekening. De nieuwe berekening zal spoedig vanuit de overheid worden doorgevoerd.

Kind en Scheiding:
Wanneer ouders ertoe besluiten gescheiden verder te leven is dit voor alle betrokkene enerverend. Vanuit de overheid zijn kinderopvangorganisaties verplicht om een beleidsstuk op te stellen waarin staat hoe wij als organisatie omgaan met de kinderen wiens ouders gaan of zijn gescheiden. Op de vestigen ligt dit beleidsstuk ter inzage.

Factuur December
De factuur van December zal eenmalig op de 22ste worden geïncasseerd. Mocht dit om een reden absoluut niet wenselijk zijn dan horen wij het graag.